Rancangan
Pengajaran Harian Matematik Tahun 1
Tarikh : 14 Ogos
Masa : 8.00 pagi hingga 9.00 pagi
Tahun : 1 Cemerlang
Bilangan
murid : 25 orang
Subjek : Matematik
Topik : Nombor bulat
Standard kandungan Menyatakan kuantiti secara intuitif
Menama
dan menentukan nilai
Menulis
nombor
Standard pembelajaran
: Menyatakan kuantiti melalui perbandingan
banyak atau sedikit, sama banyak atau tidak
sama banyak dan lebih atau kurang secara :
c) Pola yang berlainan dengan menggunakan
dua kumpulan objek.
Menamakan nombor hingga 100 :
b) Menamakan nombor bagi kumpulan objek
sebagai mewakili kuantiti.
Menulis nombor hingga 100 dalam :
a)
angka
b)
perkataan
Objektif pelajaran : pada akhir pelajaran :
I.
Murid dapat mengenalpasti 4/5
soalan pola nombor yang diberi oleh guru.menggunakan garis nombor.
II.
50 peratus murid dapat
menamakan dan menilai nombor.
III.
20 daripada 32 murid dapat
membaca dan menulis nombor.
Pengetahuan
sedia ada : Murid mengetahui tentang nombor dan bilangan objek-objek yang
terdapat di sekeliling mereka.
Nilai
Murni : Sistematik,
bekerjasama, disiplin dan berhati-hati
Kemahiran
Berfikir : Menghubungkait,
menjana idea dan berfikir secara kritis
Kecerdasan
pelbagai : Kinestatik, Logik
Matematik dan Interpersonal.
Alat
Bantu Mengajar : Garis nombor,
sampul surat merah, kotak misteri, kad gambar, kad angka dan kad perkataan
dan lembaran kerja.
Kosa
Kata : Nombor , angka
Masa
/ Langkah
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
guru
|
Aktiviti
murid
|
Catatan
|
Set induksi
5 minit
(08.00-08.05)
|
Pengenalan kepada nombor bulat
|
1.
Guru ‘surprise’ murid
dengan mengeluarkan satu sampul surat yang bewarna merah.
2.
Guru bertanya kepada murid
:
·
Cikgu ada bawa sampul
surat. Di dalam sampul surat ini ada sesuatu yang sangat berguna kepada kita
semua. Adakah kamu hendak tahu apakah yang terdapat di dalam sampul surat
ini?
·
Cuba kamu teka?
3.
Guru memberitahu di dalam
sampul surat tersebut terdapat nombor-nombor yang kita sering gunakan dalam
kehidupan kita.
4.
Guru menjelaskan
nombor-nombor yang terdapat dalam nombor bulat.
·
Nombor bulat terdiri
daripada 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
|
1.
Murid mendengar dan memerhati sampul surat merah yang
dikeluarkan oleh guru dengan teliti.
2.
Murid menjawab sambil
memegang dan merasa apa yang terdapat di dalam sampul surat tersebut :
·
Ya
·
Coklat, duit, surat dan
lain-lain lagi.
3. Murid
mendengar dengan teliti.
4. Murid
memberi perhatian terhadap penerangan guru tentang nombor-nombor dalam nombor
bulat.
|
Kemahiran
berfikir :
Menghubung kait
Bahan bantu mengajar :
Sampul surat merah.
|
Langkah 1
15 minit
(08.05-08.20)
|
Melengkapkan pola nombor.
|
1.
Guru menyuruh murid-murid
duduk di dalam lima kumpulan.
2.
Guru mengeluarkan nombor-nombor yang terdapat
di dalam sampul surat merah.
3.
Guru menyebut bagi setiap nombor
yang ada dalam sampul surat melalui 3 kaedah :
·
Guru sebut kesemua kad-kad
nombor.
·
Guru menyebut dan murid
mengikut secara ramai-ramai.
·
Guru meminta murid
menyebut kad-kad nombor secara kumpulan.
·
Guru meminta lima orang
murid menyebut kad-kad nombor secara individu.
4.
Guru memperkenalkan tajuk
nombor bulat menggunakan garis nombor.
5.
Guru menampal garis nombor
di papan tulis dan guru mengedarkan sampul surat merah.
6.
Guru menerangkan tentang
aktiviti 1.
7.
Aktiviti 1
·
Guru memberikan setiap
kumpulan satu sampul surat yang berisi nombor 1 hingga nombor 10.
·
Guru mengarahkan kumpulan
keluarkan nombor daripada sampul.
·
Guru meminta menampal
nombor yang terdapat dalam sampul surat
di atas garis nombor yang telah disediakan oleh guru di papan hitam.
8.
Guru menerangkan garis
nombor yang telah dibina dan membetulkan kesalahan dalam garis nombor yang
dihasilkan oleh murid.
|
1.
Murid duduk di dalam
kumpulan masing-masing.
2.
Murid menumpukan sepenuh
perhatian.
3.
Murid menyebut
nombor-nombor di dalam sampul merah menggunakan 3 kaedah.
·
Murid mendengar guru
memperkenalkan nombor-nombor.
·
Murid menyebut
nombor-nombor mengikut guru secara ramai-ramai.
·
Murid menyebut
nombor-nombor secara kumpulan.
·
Murid yang dipilih
menyebut nombor-nombor secara individu.
4.
Murid mendengar penerangan
guru.
5.
Murid menerima sampul
surat merah.
6.
Murid mendengar penerangan
guru tentang aktiviti 1 yang akan dijalankan.
7.
Aktiviti 1
·
Murid mengambil sampul
surat daripada guru
·
Murid berbincang di dalam
kumpulan tentang susunan nombor yang diberi oleh guru.
·
Setiap kumpulan menghantar
seorang wakil bagi menampal nombor pada garis nombor yang telah disediakan.
8.
Murid memberi perhatian
dan mmebuat pembetulan terhadap kesalahan yang telah dibuat.
|
Kemahiran Berfikir : Menghubungkait,
Nilai : Bekerjasama, Berhati-Hati, Sistematik.
Alat Bantu Mengajar : Garis Nombor, Sampul Surat Merah.
Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal, Kinestatik dan
Logik Matematik
|
Langkah 2
20 minit
(08.20-08.40)
|
Menama dan
menentukan nilai
|
1.
Guru meminta murid duduk
dalam kumpulan yang sama.
2.
Guru menerangkan tentang
aktiviti 2.
3.
Aktiviti 2 :
·
Guru menampal gambar-
gambar pada papan tulis.
·
Guru meletakkan satu kotak
misteri yang mengandungi kad perkataan dan nombor di atas meja guru.
·
Guru mengarahkan murid
untuk memadankan kad angka dan perkataan dengan gambar yang ditampal.
·
Murid diberi masa 10
minit.
4.
Guru membimbing murid
membilang dan mengeja secara beramai-ramai hasil aktiviti 2.
5.
Guru memilih seorang murid daripada setiap kumpulan untuk membilang dan mengeja hasil aktiviti
2 tersebut.
|
1.
Murid duduk dalam kumpulan
yang sama.
2.
Murid mendengar penerangan
guru.
3.
Aktiviti 2 :
·
Murid duduk di dalam
kumpulan masing-masing dan mendengar arahan guru.
·
Wakil setiap kumpulan
mencari padanan gambar yang telah
ditampal oleh guru dengan memilih kad
nombor dan perkataan di atas meja
guru.
6.
Murid membilang dan
mengeja secara beramai-ramai hasil aktiviti 2.
4.
Murid yang dipilih guru
membilang dan mengeja hasil aktiviti 2 tersebut.
|
Kemahiran
berfikir ; Menjana idea
Nilai ; bekerjasama, berdisiplin, sistematik.
Bahan bantu mengajar : kad angka, kad perkataan dan
kotak misteri.
Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal Dan Kinestatik Dan
Logik Matematik
|
Langkah 3
(15 minit)
(08:40-08:55)
|
Latihan Pengukuhan
|
1. Guru
meminta murid duduk di tempat masing-masing.
2. Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
3. Guru
menjelaskan arahan dan membimbing murid-murid membuat lembaran kerja.
4. Guru
mengarahkan murid-murid untuk menyiapkan lembaran kerja yang telah diberi di
dalam kelas dan dikehendaki menghantarnya.
|
1. Murid
bergerak ke tempat duduk masing-masing.
2. Murid-murid
menerima lembaran kerja yang telah diedarkan.
3. Murid-murid
mendengar dan memahami arahan guru.
4. Murid-murid
membuat latihan di dalam lembaran kerja dan menyiapkan di dalam kelas.
|
Kemahiran
berfikir : menghubungkait,
Berfikir secara kritis.
Nilai :
sistematik, bekerjasama.
Alat bantu mengajar : lembaran kerja
Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal dan Logik Matematik
|
Penutup
5 minit
(08:55-09:55)
|
Nombor bulat
Lagu : Bilangan anggota badan saya @ jika anda gembira
|
1.
Guru membuat rumusan topik nombor bulat
2.
Guru meminta semua murid untuk berdiri bagi
menyanyikan bilangan anggota badan saya.
3.
Guru mengaitkan nombor
bulat dengan kehidupan seharian murid
dan membuat penilaian bagi megetahui sejauh mana kefahaman murid
dengan bertanya lima orang murid untuk
menjawab soalan.
·
Apakan benda
yang boleh dibilang dalam
kehidupan seharian kita?
|
1.
Murid memberi perhatian
dengan penerangan guru dan memahami topik nombor bulat.
2.
Murid berdiri dalam
kumpulan masing-masing dan menyanyi bersama-sama.
3.
Murid mendengar dan
menjawab soalan guru.
·
Bas, kereta, muka surat
buku, nombor talifon, jam, umur, rumah, bilangan kelas dan lain-lain lagi.
|
Kerja rumah :
Bulu Aktiviti Jilid Satu Matematik Tahun Satu Sekolah
Kebangsaan muka surat 5 dan 6.
|
Catatan Refleksi Guru
Pelatih :
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Komen pensyarah :
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Penilaian SWOT
Strength (Kekuatan)
|
Weakness (Kelemahan)
|
Oppurtunity (Peluang)
|
Threats (Ancaman)
|