Soalan 2 : Merancang Dan Membina Rancangan Pendidikan
Individu (RPI) Dan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Bagi Kemahiran Menulis.
a)
Rancangan Pengajaran Individu
Nama :
Tahun :
Kelemahan Dan Masalah Yang Dihadapi : ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Bil
|
Kemahiran
|
V
|
Objektif Pengajaran
|
Strategi Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Tarikh Mula
|
Tarikh Capai
|
Catatan Penilaian
|
1
|
Huruf-huruf kecil a-z
|
Kenal huruf dan kedudukan huruf
|
|||||
2
|
Huruf besar A-Z
|
Kenal huruf dan kedudukan serta dapat membezakan huruf
besar dan huruf kecil.
|
|||||
3
|
Huruf vokal a,e,I,o,u e-taling/pepet
|
Kenal vokal, boleh sebut, bunyikan dan bezakan huruf vokal
dan konsonan
|
|||||
4
|
Suku kata kv
|
Kenal huruf konsonan (k) dan huruf vokal (v), menyebut dan
membunyikan serta dapat menulis
|
|||||
5
|
Perkataan kv+kv
|
Kenal apa itu kv+kv, kenal perkataan kv+kv, boleh membaca,
boleh mengeja dan membina ayat
|
|||||
6
|
Perkataan dua suku kata v+kv
|
Kenal perkataan dua suku kata v+kv, membina ayat, menulis perkataan,
membaca ayat mudah.
|
|||||
7
|
Perkataan kv+kv+kv
|
Kenal perkataan dua suku kata kv+kv+kv, membina ayat,
menulis perkataan, membaca ayat mudah.
|
|||||
8
|
Perkataan kvk
|
Kenal perkataan dua suku kata kvk, membina ayat, menulis
perkataan, membaca ayat mudah.
|
|||||
9
|
Suku kata
kvk
|
||||||
10
|
Perkataan
v+kvk
|
||||||
11
|
Perkataan
kv+kvk
|
||||||
12
|
Perkataan
kvk+kv
|
||||||
13
|
Perkataan
kvk+kvk
|
||||||
14
|
Perkataan
kv+kv+kvk
|
||||||
15
|
Perkataan kvk+kv+kvk
|
||||||
16
|
Perkataan
kvkk
|
||||||
17
|
Suku kata
kvkk
|
||||||
18
|
Perkataan kv+kvkk
|
||||||
19
|
Perkataan
v+kvkk
|
||||||
20
|
Perkataan
kvk+kvkk
|
||||||
21
|
Perkataan
kvkk+kv
|
||||||
22
|
Perkataan
kvkk+kvk
|
||||||
23
|
Perkataan
kvkk+kvkk
|
||||||
24
|
Perkataan
kv+kv+kvkk
|
||||||
25
|
Perkataan
kv+kvk+kvkk
|
||||||
26
|
Perkataan
kvk+kv+kvkk
|
||||||
27
|
Perkataan
kvkk+kv+kvk
|
||||||
28
|
Perkataan
kv+kvkk+kvk
|
||||||
29
|
Perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding
|
||||||
30
|
Perkataan yang melibatkan huruf digraf (konsonan
bergabung)
|
||||||
31
|
Membaca dan membina ayat
mudah
|
||||||
32
|
Bacaan dan pemahaman
|
TANDATANGAN
IBU BAPA/PENJAGA TARIKH
BERSIDANG
______________________________ AWAL :
NAMA
:
TANDATANGAN
GURU
_______________________________
NAMA
:
TANDATANGAN
IBU BAPA/PENJAGA TARIKH
BERSIDANG
______________________________ AKHIR :
NAMA
:
TANDATANGAN
GURU
_______________________________
NAMA
:
b)
Rancangan Pengajaran Harian
Rancangan Pengajaran Harian Tahun 1 Elit
Sekolah Kebangsaan Lawang
Tarikh
: 29 May 2012
Hari : Isnin
Masa :3 Dan 4 (08.00-09.00
Pagi)
Tahun :1 Elit
Bil. Murid : 11 Lelaki 13 Perempuan
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu Sekolah Rendah
Tema : Diri saya
Tajuk : Kenali saya
Standard Kandungan :
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran :
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf vokal
dengan sebutan yang
betul
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan
yang betul.
SDK
: 1.1.1, 1.1.2, 2.1.2,.2.1.3,, 3.1.2, 4.1.2
Objektif : Pada akhir sesi
pengajaran dan pembelajaran :
1. Membaca bentuk abjad dengan betul
dan tepat.
2. Mengeja dan membatang suku kata
terbuka dengan betul.
3. Sekurang-kurangnya
75 peratus murid dapat menulis bentuk-bentuk abjad dan membunyikan
huruf vokal dengan sebutan yang
betul setelah
mendapat bimbingan daripada guru.
Sistem Bahasa : mengenal huruf konsonan dan vokal serta dapat
membentuk perkataan kv+kv
Pengisian Kurikulum :
a) Penerapan
ilmu : Moral
b) Penerapan
nilai : Baik hati, semangat
bermasyarakat , rasional
c) Kemahiran
bernilai tambah (KBT) :
I.
Kemahiran Berfikir : Menjana idea dan
mencari maklumat.
II.
Kemahiran Belajar Cara
Belajar : Kemahiran membaca dan
menginterpretasikan isi.
III.
Pembelajaran Kontekstual : Mengaitkan isi pelajaran dengan
pengalaman harian murid
IV.
Kecerdasan Pelbagai : Kecerdasan kinestatik, kecerdasan
intrapersonal, kecerdasan visual
linguistik.
Bahan bantu mengajar : Gambar,
pensel, warna, blok huruf dan roda suku kata.
Pengetahuan
sedia ada :. Murid sudah mengenali diri sendiri
dari aspek makanan kegemaran,umur,rancangan kegemaran.
Nilai Murni : Sayang kepada diri
sendiri,keluarga,bangsa dan negara.
Langkah/Masa
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Fasa.SDK/Catatan
|
Set induksi
5 minit
|
1. Murid ditunjukkan buah duku.
2. Murid juga ditunjukkan sebotol
budu.
3. Guru bertanya beberapa soalan.
·
Contoh soalan
a)
Ini Buah apa?
b)
Bolehkah kamu makan buah ini?
c)
Di mana kamu boleh dapat buah ini? (dengar respon murid)
d)
Apakah yang ada dalam botol itu? (dengar respon murid)
e)
Guru mengeluarkan kad perkataan dan murid mengeja dengan
sebutan yang betul
|
1.1.2.Memupuk
pemerhatian kepada objek,perkataan,ayat atau teks secara menyeluruh.
|
Langkah 1
|
1. Murid bercerita secara lisan
tentang diri sendiri dan buah yang digemari.
2. Contoh Petikan
·
Nama saya Najmi,
·
Saya suka makan buah duku.
·
Cita-cita saya ingin jadi guru.
3. .Mempamerkan huruf vokal dan
konsonan.
·
huruf b
·
huruf d
·
huruf u
4. Murid menyebut huruf yang
dipamerkan
·
Bersama guru
·
Murid sebut secara beramai-raman
·
Murid sebut secara berkumpulan
·
Guru menjemput seorang murid untuk menyebut dan murid lain
mengikut apa yang disebut oleh murid tersebut.
·
Guru memilih beberapa orang murid dan mengambil huruf
secara rawak dan bertanya apakan huruf tersebut.
5. Murid menulis huruf di papan hitam
6. Murid menulis di dalam lembaran
kerja yang telah disediakan oleh guru.
|
2.1 Penjanaan
idea
2.1.2
Menghasilkan idea secara berterusan
2.1.3 Menghasilkan
idea yang bermakna.
|
Langkah 2
|
1.
Murid mengeja DUKU dan mengrekakan tangan membentuk huruf
D
2.
Guru menyebut suku kata du dan diikuti oleh murid.
3.
Guru menyebut suku kata ku dan diikuti oleh murid.
4.
Aktiviti simulasi
dalam kelas
·
Seorang murid memegang suku kata du
·
Seorang lagi memegang suku kata ku
·
Kedua-duanya mencatumkan suku kata
·
Murid lain menyebut suku kata yang digabungkan itu dengan
betul dan tepat
5.
Guru memberi pujian kepada murid yang terlibat dalam
simulasi itu.
6.
Mengeja duku dengan spontan dan menyebut suku kata
pertama/kedua.
|
1.
Penambahbaikan.
3.1.2
Mengubah suai idea.
|
Langkah 3
|
1.
Beberapa orang murid di minta untuk menyambung suku kata
di papan hitam
2.
Murid membaca beberapa ayat mudah yang ditulis oleh guru.
Contoh Ayat.
·
Saya ada duku
·
Saya ada duku tiga kilo
·
Saya suka budu
·
Ibu beli budu
·
Murid membaca ayat secara individu.
·
Murid menulis ayat mudah dalam buku garis 4.
3.
Guru membimbing murid menulis dengan teknik yang betul
|
4. 4.1 Perlaksanaan
4.1.2 Menyusun idea secara
tersusun dan mudah difahami
|
Penutup
|
1.
Murid mengeja perkataan budu dan duku secara beramai-ramai
dalam kelas
2.
Guru menerangkan
khasiat buah duku
3.
Guru bercerita mengenai budu.
4.
Guru dan murid bersoal jawab tentang topik yang diajarkan.
|
Catatan Refleksi Guru
Pelatih :
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Komen pensyarah :
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Penilaian SWOT
Strength (Kekuatan)
|
Weakness (Kelemahan)
|
Oppurtunity (Peluang)
|
Threats (Ancaman)
|