1.0
Pengenalan
Saya telah menjalankan satu kajian
terhadap seorang pelajar pemulihan di Sekolah Kebangsaan Gual Jedok bagi
mengumpul maklumat, mengenalpasti masalah kemahiran menulis, strategi bagi
membantu masalah berkenaan dan membina bahan intervensi untuk membantu murid
tersebut. Pelajar ini dimasukkan ke kelas pemulihan kerana beliau gagal dalam
menguasai LINUS. Beliau telah berada di
dalam kelas pemulihan selama 1 tahun 3 bulan. Hal ini kerana beliau telah
dicalonkan oleh guru kelasnya iaitu Puan Hayati binti Mat iaitu guru kelas
3 Bestari sejak dari darjah 2 lagi. Nama
beliau adalah Abdul Zulkarnain atau selesa dipanggil dengan gelaran Abdul.
Sekarang
Abdul masih belajar di kelas pemulihan dan masih tidak tahu membaca dan
menulis. Masalah beliau yang utama adalah beliau gagal menguasai kedua-dua
kemahiran iaitu membaca dan menulis.
Kajian saya bermula apabila saya menyemak borang
pencalonan adik Abdul semasa dia dimasukkan ke kelas pemulihan. Abdul adalah
seorang anak yatim dan ibunya pula
adalah guru di SKGJ. Saya juga menyemak
Ujian Diagnostik (UD) Bahasa Melayu Abdul dan saya dapati Abdul
menghadapi masalah tidak mengenali huruf. Dia sering tertukar huruf-huruf yang
dibaca dan Abdul
boleh mengeja suku kata KV dan perkataan KV+KV tetapi tidak dapat membaca dan menulis
perkataan yang diejanya dengan baik.
1.1
Laporan Pemerhatian Terhadap
Ciri-Ciri Adik Abdul Dan Masalah Kemahiran Menulis
Berdasarkan
pemerhatian saya terhadap adik Abdul, saya dapat mengelaskan kriteria-kriteria
masalah kesukaran dalam kemahiran menulis yang ada pada adik Abdul berpandukan
kepada cara menulis dan latar belakang keluarganya.
Adik Abdul dilahirkan
dalam keluarga yang sosioekonomi yang rendah. Jadi pada pemerhatian saya, adik
Abdul tidak mempunyai kelengkapan yang mencukupi untuk menulis. Selain itu,
adik Abdul tidak mendapat pendedahan awal mengenai kemahiran menulis dan membaca.
Hal ini kerana, menurut puan Hayati beliau tidak hadir ke prasekolah atau
tadika semasa berumur enam tahun. Hal ini menyebabkan perkembangan bahasa beliau dalam menguasai kemahiran menulis
agak ketinggalan berbanding murid-murid arus perdana.
Selain itu, melalui
pemerhatian saya posisi dan kedudukan Abdul semasa menulis agak berbeza
daripada murid lain. Dia sering menulis dengan kepalanya di atas meja. Cara dia
memegang pensel juga salah. Hal ini kerana dia memegang pensel dengan
menggenggam pensel dengan menggunakan lima jari.
Dari aspek pengamatan pula. Menurut
Kamus Dewan Edisi Ke Tiga pengamatan boleh didefinisikan sebagai kefahaman terhadap
sesuatu perkara atau situasi melalui pancaindera setelah berlakunya proses
dalam mental. Adik Abdul mempunyai masalah dalam deskriminasi objek. Dia sering
tertukar huruf-huruf dan tidak dapat membezakan huruf-huruf dengan baik. Sepanjang
pemerhatian saya terhadap adik Abdul, saya dapati dia mengalami masalah
pengamatan jenis penglihatan yang mana dia tidak boleh mengingati sesuatu mengikut susunan benda atau objek,
nombor, perkataan atau ayat. Buktinya, di dalam satu latihan yang diberikan,
adik Abdul tidak dapat memadankan konsonan di awal perkataan dengan gambar yang
sesuai. Jenis kesukaran yang disebabkan oleh
pengamatan penglihatan adalah seperti kesukaran mendiskriminasi huruf yang
mempunyai ciri-ciri persamaan bentuk, masalah
pembalikan huruf, keliru dengan bentuk huruf atau angka yang bentuknya
bertentangan ( contoh: n – u,p – q, 6 – 9 ).
Yang kedua, dari
aspek emosi dan tingkah laku adik Abdul. Dari kaca mata saya, personaliti adik
Abdul boleh dikategorikan sebagai seorang yang introvert. Menurut Murnford
(1986), introvert ialah orang mempunyai sikap yang serius, sifat
pendiam dan pemalu. Di dalam interaksi sosial, mereka tidak banyak
bercakap dan banyak masanya ditumpukan mendengar pertuturan orang lain
sahaja. Semasa di dalam kelas, adik Abdul merupakan seorang yang pasif dan
tidak suka berinteraksi bergaul dengan orang lain terutama denga orang
yang tidak dikenalinya. Kesediaan untuk belajar bagi adik Abdul agak lewat,
jika dibandingkan dengan murid lain. Dan pengajaran diberi sebelum berlakunya
kesediaan. Kesediaan adik Abdul dikesan menerusi kurangnya
perbendaharaan kata yang dimiliki serta kefahamannya terhadap sesuatu perkara
adalah amat lemah. Misalnya, adik Abdul sukar memahami arahan yang berbentuk
kompleks.
Selain itu adik Abdul
sering tidak datang ke sekolah. Mengikut buku daftar kehadiran murid, adik
Abdul Cuma datang 3 hari ke sekolah iaitu pada 12, 13
dan 15 Ogos sahaja sepanjang tempoh
seminggu pemerhatian yang saya lakukan di sekolah. Dia seolah-olah tidak
berminat untuk menghadirkan diri ke
sekolah. Semasa waktu rehat pula, saya dapat perhatikan, adik Abdul sering melepak di belakang bangunan dan
jelas sekali dia tidak suka bergaul dengan rakan sebaya. Dia lebih gemar
bersendiri.
1.2
Konsep Menulis,.
Kemahiran menulis
adalah satu bentuk kemahiran berbahasa dan berkomunikasi yang penting dalam
kehidupan manusia pada hari ini. Mereka
yang menghasilkan penulisan dalam bentuk teks disebut sebagai penulis atau pengarang.
Namun demikian, terdapat istilah yang
lebih khusus digunakan mengikut jenis penulisan atau teks yang dihasilkan seperti
novelis, jurnalis, penyair, penterjemah dan sebagainya.
Perkataan
menulis merupakan jenis kata kerja yang bermaksud perbuatan mencatatkan
kata-kata dengan huruf dan menggunakan alat tulis, melahirkan perasaan atau
fikiran melalui tulisan dan catatan yang memakai huruf. Menulis merujuk kepada
aktiviti menzahirkan apa-apa yang ada dalam minda melalui media tulisan
agar terhasil teks yang dapat dibaca dan
seterusnya difahami oleh orang lain. Ia juga merujuk kepada penghasilan makna
dan maklumat yang digabungjalinkan. Oleh itu, ahli linguistik membezakan antara
bahasa tulisan dengan bahasa lisan memandangkan terdapat ciri yang tidak sama antara kedua-duanya.
Konsep
menulis di sekolah merujuk kepada
keupayaan murid menulis perkataan dan
ayat serta mengeluarkan idea melalui pelbagai penulisan kreatif yang berkaitan
dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi dengan menggunakan ayat yang
gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul serta tulisan yang jelas dan kemas.
Murid juga digalakkan untuk menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan
penulisan bahan ilmu dan imaginatif. Menulis merupakan gambaran medium sesuatu
bahasa dalam bentuk teks melalui penggunaan satu set sistem tanda atau simbol
yang dikenali sebagai sistem tulisan. Justeru, menulis berbeza daripada
mengilustrasi seperti melukis atau merekodkan bahasa melalui medium bukan teks
seperti pita audio.
1.3 Definisi kemahiran menulis
Tulisan ialah lambang-lambang bunyi bahasa yang telah
dipindahkan dalam bentuk grafik bagi
melahirkan perasaan, fikiran dan idea (Kamarudin Hj. Husin, 1988). Menulis pula
adalah proses memindahkan lambang-lambang bunyi yang tersusun bagi melahirkan
bunyi-bunyi yang bermakna serta dijadikan alat komunikasi.
Kemahiran menulis merujuk kepada keupayaan seseorang
murid menulis perkataan dalam ayat serta mengeluarkan idea melalui tulisan yang
memberi penekanan terhadap penggunaan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul
di samping tulisan yang jelas, cantik dan kemas. Kemahiran menulis sangat penting kerana ianya bertindak
sebagai alat bagi menurunkan segala isi pelajaran dan mempamerkan buah fikiran
seseorang (Kamarudin Hj. Husin, 1988). Kegagalan murid untuk menguasai
kemahiran menulis akan menyebabkan mereka tidak dapat menerima pembelajaran
bahasa pada tahap yang lebih tinggi.
Menurut
Pusat Perkembangan Kurikulum, kemahiran
menulis merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat serta
mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan kreatif yang berkaitan
dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi dengan menggunakan ayat
dramatis, tanda baca dan ejaan yang betul serta tulisan yang jelas dan kemas. Menulis adalah proses
memberi respons yang bertujuan memberikan reaksi pada suatu perkara dengan menggunakan
perantaraan bahasa. Menulis adalah proses memberi respons yang bertujuan memberikan
reaksi pada suatu perkara,hal dengan menggunakan perantaraan bahasa.
Menurut
Yahya Othman,
kemahiran menulis adalah penyaluran ilmu, idea atau maklumat secara bersistem
dan ia mengambil kira aspek tujuan penulis, penggunaan bahasa, audience dan
gaya penulisan supaya dapat menggambarkan keadaan alam dan kehidupan secara
lebih menyeluruh.
Menurut Don Byrne, menulis memerlukan usaha
mental secara sedar. Ini kerana semasa menulis, proses mengekodkan berlaku
dalam fikiran penulis iaitu menterjemahkan kandungan pemikiran ke dalam bahasa
yang dapat di fahami.
Menurut
Koh Boh Boon,
menulis merupakan satu aspek yang penting. Sebahagian besar kegiatan belajar
memerlukan kecekapan merakamkan pengetahuan secara bertulis.Penulisan merupakan
kemahiran melahirkan idea dalam bentuk tulisan secara tersusun dan logik..
Menurut Ishak Haron, beliau
berpendapat, penulisan berkaitan keupayaan intelek dan mental penulis dalam
menggarap idea. Kemahiran pertama yang diperlukan bagi menulis ialah kemahiran
penulisan secara mekanis.
1.4 Peranan Tulisan
Peranan tulisan
adalah untuk mendirikan asas yang kukuh supaya seseorang kanak-kanak itu dapat melahirkan idea, fikiran serta perasaan dengan baik, pantas dan cekap. Seterusnya, untuk
membolehkan kanak-kanak menyusun huruf-huruf menjadi sukukata, perkataan dan
ayat sebagai alat komunikasi dalam kelompok masyarakat. Ketiga, untuk membolehkan kanak-kanak berkemahiran dalam
satu lagi komponen bahasa dan meluaskan pengetahuan, perhubungan serta matlamat hidup. Keempat, untuk
menyediakan, menyemai, mengasah serta mengukuhkan minat serta bakat kanak-kanak
sebagai memenuhi kehendak masyarakat moden kerana membaca, menulis dan mengira
adalah sebahagian daripada asas utama keperluan hidup masa kini. Kelima, untuk menghasilkan
bentuk-bentuk penulisan kreatif seperti pantun, syair, sajak lain-lain bentuk puisi dan prosa yang dapat memberikan kepuasan
jiwa dalam pemikiran, perasaan bukan sahaja diri kanak-kanak itu sendiri,
bahkan juga seluruh insan umumnya.
Ada
dua jenis kemahiran yang perlu dicapai dalam menyampaikan pengajaran tulisan.
Kemahiran pertama adalah kemahiran menulis secara mekanis dan kedua ialah
kemahiran untuk pelahiran. Menurut Marohaini Yusoff
(1999), kemahiran menulis secara mekanis harus dikuasai pada
peringkat awal supaya murid-murid dapat menghasil tulisan yang kemas dan mudah
dibaca manakala kemahiran penulisan untuk pelahiran dikuasai setelah
kanak-kanak mendapat kemahiran mekanis. Kemahiran penulisan untuk pelahiran
banyak melibatkan mental.
Rajah 1 : Peringkat Kemahiran Menulis
1.5 Peringkat Pengajaran Kemahiran
Menulis
Peringkat
pengajaran menulis terbahagi kepada
tiga iaitu peringkat pramenulis (persediaan), peringkat mendirikan asas
(peringkat makanis) dan peringkat untuk pelahiran. Peringkat pramenulis ialah tempoh masa murid-murid
disediakan dengan aktiviti-aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis
huruf-huruf dengan kemas dan betul. Dalam
tempoh masa ini, latihan otot-otot, tangan dan jari serta koordinasi tangan dan mata diberikan kepada
murid-murid dari awal-awal lagi. Setelah murid menjalankan latihan
pramenulis, mampu memahami dan
mengetahui cara memegang pensel serta boleh duduk dengan cara yang betul,
mereka boleh dilatih membentuk lambing-lambang tulisan. Seterusnya, murid patut
digalakkkan melahirkan fikiran mereka secara bertulis pada peringkat menulis
untuk pelahiran.
Pra Tulisan
Pra tulisan
merupakan satu peringkat yang perlu dilalui oleh kanak-kanak bagi menyediakan
diri ke arah melahirkan lambang-lambang bunyi khusus yang diterima oleh
kelompok masyarakat. Pada peringkat awal kanak-kanak membuat contengan di atas
permukaan benda-benda yang sedia ada dalam persekitaran mereka dengan menggunakan
bahan-bahan yang boleh meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut. Peringkat
contengan ini perkembangan dari membuat contengan bebas hingga ke peringkat
contengan terkawal. Peringkat pra tulisan ini adalah bagi kanak-kanak
mendapatkan latihan otot, tangan, jari serta kordinasi mata tangan. Peringkat
pra tulisan perlu menitikberatkan perkara-perkara berikut:
· Melakukan latihan-latihan pergerakan tangan dan jari
melalui aktiviti seperti menggunting, mengoyak, menganyam, menampal, menguli
tepung dan lain-lain.
· Menguasai gerak tangan bebas, cara memegang alat tulis,
cara duduk dan sebagainya supaya boleh menulis dengan sempurna dan selesa.
· Melakukan latihan-latihan pergerakan mata dari kiri ke
kanan, dari atas ke bawah dan lain-lain.
· Melakukan latihan-latihan keselarasan (koordinasi) mata
dan tangan.
Tulisan Mekanis
Setelah kanak-kanak
melalui proses pra tulisan, sepatutnya mereka telah faham dan boleh memegang
pensel serta cara duduk yang betul dan selesa . Tulisan mekanis merupakan peringkat
kedua yang patut didedahkan kepada murid-murid. Sebagai permulaan untuk memberi
kemahiran dalam penulisan mekanis murid-murid diminta membentuk huruf-huruf
pada permukaan kertas kosong tanpa garisan.
Setelah
kemajuannya didapati memuaskan barulah latihan membentuk huruf diberikan.
Bermula dengan ruang garisan yang lebar atau luas membawa kepada lembaran
bergaris kecil atau sempit.
Latihan-latihan
tulisan mekanis diharapkan murid-murid akan dapat :
· Kemahiran mengawal dan memegang pensel.
· Meneliti, mengenal, menyalin bentuk-bentuk huruf
mengikut urutan.
· Mendapat kesedaran tentang perkaitan bunyi dengan
tulisan.
Tulisan Kreatif
Peringkat ini
merupakan peringkat tertinggi dalam proses menulis. Di peringkat
ini kanak-kanak diharapkan dapat menggunakan kemahiran yang diperolehi di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk :
ini kanak-kanak diharapkan dapat menggunakan kemahiran yang diperolehi di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk :
· Membina ayat.
· Mengarang cerita.
· Mengarang pantun, sajak, teka-teki
· Menulis surat kiriman.
· Lain-lain yang berkaitan.
1.6 Masalah
Tulisan Dalam Kalangan Murid Pemulihan
·
Perkataan ditulis terlalu rapat di antara satu dengan
lain.
·
Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
·
Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau
di antara perkataan dengan perkataan
·
Bentuk-bentuk
huruf yang tidak jelas / tepat / betul
·
Menulis tanpa
mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
·
Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
·
Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
·
Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan )
yang sepatutnya.
·
Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau
imbuhan.
·
Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang
ditentukan.
·
Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
·
Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
·
Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
·
Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
·
Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang
betul.
1.7 Strategi dan cara Pemulihan
Masalah Tulisan dan Latihan-Latihan
Pratulisan.
Menurut Chua Tee
Tee (1992), jenis-jenis tulisan yang biasanya terdapat di
sekolah-sekolah terbahagi kepada dua iaitu tulisan huruf cap dan tulisan sambung. Tulisan
huruf cap mempunyai beberapa kelebihan iaitu lebih mudah dibaca, mudah dipelajari, dapat
mengurangkan kepenatan fizikal dan penglihatan, mudah dituliskan dan memudah kanak-kanak
membaca bahan-bahan cetak. Kelebihan tulisan sambung pula adalah lebih cepat
dituliskan, di samping sifat keindividualan
dalam menulis mudah dilihat.
Ee Ah Meng (1990), menyatakan Jenis-jenis
kemahiran yang diperlukan dalam tulisan adalah keseragaman, persambungan, irama
dan pergerakan yang tetap. Dalam keseragaman, pergerakan tulisan biarlah sama.
Galakkan murid membentuk huruf-huruf dan menulis dalam bentuk yang seragam.
Bagi persambungan, perkataan hendaklah ditulis sebagai satu unit bukan
dipisah-pisahkan di antara satu sama lain.
Melalui
irama, perkataan-perkataan hendaklah ditulis sebagai satu kesatuan dan bukan
berasingan. Oleh itu,ia akan menampakkan satu irama yang sama apabila ditulis
dengan banyak. Jenis kemahiran yang terakhir ialah pergerakan yang tetap.
Pergerakan tulisan haruslah tetap, tidak ke atas atau ke bawah atau kelihatan
lintang pukang. Apabila seseorang penulis menjadi matang dia akan menggunakan
lengan untuk pergerakkan menulis. Semua kemahiran-kemahiran tersebut amat penting
dalam kemahiran menulis.
Kanak-kanak membuat contengan di atas permukaan
benda-benda yang sedia ada dalam persekitaran mereka dengan menggunakan
bahan-bahan yang boleh meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut. Peringkat
contengan ini perkembangan dari membuat contengan bebas hingga keperingkat contengan terkawal. Peringkat pra tulisan
ini adalah bagi kanak-kanak mendapatkan latihan otot, tangan, jari serta
kordinasi mata tangan. Peringkat pra tulisan perlu menitikberatkan
perkara-perkara berikut :
·
Melakukan latihan-latihan
pergerakan tangan dan jari melalui aktiviti seperti menggunting, mengoyak,
menganyam, menampal, menguli tepung dan lain-lain
·
Menguasai gerak tangan
bebas, cara memegang alat tulis, cara duduk dan sebagainya supaya boleh
menulis dengan sempurna dan selesa.
·
Melakukan latihan-latihan pergerakan mata dari
kiri ke kanan, dari atas ke bawah dan lain-lain.
·
Melakukan latihan-latihan keselarasan
(koordinasi) mata dan tangan.
·
Pergerakan
tangan dan jari
Murid disuruh memegang pensil dengan semua jari mengelilingi pensil tersebut. Kemudian, murid
diberitahu supaya membayangkan bahawa
mereka sedang mengacau kuih. Mereka
patut mengacau dari kanan ke kiri dalam
besen yang bulat, dan seluruh anggota tangan harus dihayun bukan setakat tapak
tangan sahaja. Apabila murid telah mahir membuat pergerakan bulat ini, murid
ditunjukkan bagaimana tiga jari harus berada
di sebelah belakang pensil. Pensil harus dipegang dengan ibu jari dan jari
telunjuk.
Murid disuruh menggerakkan pensil naik dan turun dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, sambil membiarkan tiga jari yang
lain berada di keadaan senang dan selesa. Kemudian, murid disuruh meletakkan
ibu jari dan jari telunjuk hampir dengan mata pensil dan disuruh melatihkan
kawalan jari di kedudukan ini. Setelah
itu, murid diajar melonggarkan pegangan pensil oleh ibu jari serta, jari telunjuk,
supaya pensil dapat bersandar ke atas jari tengah iaitu jari hantu di
kedudukanyang betul.
·
Memegang alat tulis pelbagai
jenis dan saiz
Posisikan
pensil pada lekukan jari tengah dan
diantara jari telunjuk dan ibu jari. Gunakan Ibu jari dan telunjuk untuk
menggenggam pensil. Pastikan posisi genggaman pensil benar saat menorehkan
pensilnya diatas kertas. untuk mengajar murid memegang pensil dengan tepat . Perhatikan
posisi
tubuh kanak-kanak tegak tetapi
tidak kaku saat menulis. Hal ini dapat membantunya menggenggam pensil dengan betul.
Cara-cara mengatasi masalah
tulisan adalah seperti berikut :
· Memberi latihan dan pengukuhan yang secukupnya dalam
peringkat-peringkat permulaan dan mendirikan asas.
· Memberikan penerangan, tunjuk cara serta contoh-contoh
yang jelas dan betul, sesuai dengan tahap keupayaan murid secara individu
supaya dapat diikuti dengan mudah.
· Guru adalah model atau contoh yang menjadi ikutan
murid-murid. Tulisan dan cara- cara guru menulis contoh yang akan disalin oleh
murid-murid hendaklah dibuat dengan teliti dan betul.
· Kad-kad tulisan dan lembaran-lembaran kerja bertulis
perlulah disediakan dengan sempurna.
· Seberapa boleh banyakkan latihan dan berikan bantuan
individu.
Pertimbangan
harus dibuat bagi menentukan ketika sesuai seseorang kanak-kanak itu tidak
digalakkan lagi untuk menggunakan getah pemadam.
1.8 Tujuan Kemahiran Menulis
Gerak kerja dalam penulisan, dirancang dan dijalankan
dalam bilik darjah untuk membolehkan pelajar melahirkan fikiran, perasaan dan membolehkan mereka membina
kemahiran mengumpul, memilih dan menyusun idea-idea, hujah-hujah dan bahan-bahan
yang berkaitan dengan tajuk karangan dengan jelas dan berkesan.
Kemahiran menulis juga bertujuan membolehkan pelajar
menguasai teknik mengarang pelbagai bentuk karangan dan menggunakannya untuk
pelbagai tujuan. Mereka juga berupaya
mengembangkan daya cipta pemikiran dan
keyakinan diri untuk menulis pelbagai karangan dengan struktur yang betul dan
menarik. Beberapa fungsi kemahiran
menulis yang perlu dicapai ialah :
·
Mendirikan asas menulis yang
kukuh bagi membolehkan kanak-kanak menulis dengan baik, cekap dan pantas.
·
Membolehkan kanak-kanak
mengeja perkataan dengan pantas dan menyusun ayat-ayat dengan betul dan dapat
difahami oleh pembaca.
·
Membolehkan kanak-kanak mengulang
kaji pelajarannya dengan cara membaca tulisan-tulisannya yang telah dicatat dan
membaca buku-buku tambahan untuk menambah ilmu pengetahuan.
·
Menulis membolehkan kanak-kanak
melahirkan fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk tulisan.
·
Menyuburkan minat suka
menulis atau mengarang .
·
Meluaskan pengetahuan dalam
perbendaharaan kata, perkembangan bahasa dan tulisan.
·
Menyediakankanak-kanak untuk
menghadapi peperiksaan
·
Melahirkan idea dan
menggunakan seluruh anggota mekanis (mata,tangan dan lain-lain) untuk
merangsang pembelajaran.
Secara
umumnya, terdapat empat tujuan menulis yang berfokus kepada ciri-ciri
komunkasi, iaitu :
·
Ekspresif
Penulis menulis untuk tujuan melahirkan perasaan, idea, hujah dan sebagainya. Tujuan menulis seperti ini tidak
begitu mengambil kira aspek pembaca kerana ia hanya berfokus kepada perasaan,
pengalaman dan keperluan penulis semata-mata. Hasil penulisan sedemikian adalah
seperti sajak, novel, komentar dan penulisan bebas.
·
Pemujukan
Menulis untuk tujuan berfokus kepada pembaca. Ia khusus
untuk memberikan kesan perasaan dan menarik perhatian pembaca. Tujuan
sedemikian boleh ditulis dengan pelbagai gaya bagi memujuk dan menimbulkan
keinginan serta emosi pembaca.
·
Informatif
Menulis untuk tujuan informatif merujuk kepada penulisan yang bersifat eksternal,
iaitu untuk memberikan maklumat kepada pembaca.
·
Kesusasteraan
Menulis untuk tujuan kesusasteraan mempunyai ciri-ciri
stilistik, iaitu gayabahasa penulisan. Ia menunjukkan cara elemen-elemen bahasa
digunakan, termasuklah struktur dan pola pada peringkat frasa dan keseluruhan
karangan. Sebagai contoh, fiksyen merupakan penulisan untuk tujuan kesusasteraan.
Ada kalanya sesuatu penulisan mempunyai
lebih daripada sesuatu tujuan. Sebagai contoh, pengkarya menulis puisi untuk
tujuan membangkitkan perasaan sedih pembaca, menzahirkan perasaan dan
menggunakan bahasa secara imaginatif.
Tujuan menulis atau mengarang di sekolah
adalah lebih mudah dan antaranya adalah untuk menguji kefahaman murid mengenai tajuk karangan. Selanjutnya, menguji kebolehan,
kemahiran dan keupayaan murid menarik minat pembaca. Selain itu, menguji
fikiran, pendapat dan idea murid. Kemudian dapat menguji sejauh mana pembacaan
dan sumber rujukan murid. Kemahiran ini juga dapat merangsang dan memahirkan
kosa kata dan tatabahasa murid. Ia juga dapat memberi peluang kepada murid
untuk menerokai penulisan bahasa.
1.9
Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Masalah Tulisan Dalam Kalangan Murid Pemulihan
Masalah tulisan mekanis yang disebabkan oleh masalah
khusus agraphia dan dysgraphia adalah jelas. Manakala punca masalah tulisan
mekanis yang lain dapat dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu:
1. Aspek
fizikal,
2. Aspek
pembelajaran,
3. Aspek
pengamatan.
Punca masalah tulisan daripada aspek fizikal adalah
seperti kecacatan otak, kecacatan anggota, kesihatan yang sering terganggu, keadaan fizikal rumah yang kurang
merangsang untuk belajar, keadaan tempat belajar yang tidak selesa, dan tiada dorongan daripada ibu bapa, keluarga
serta guru.
Aspek pembelajaran dapat dilihat dari segi kurang
pengalaman dalam menggunakan alat
tulis dari masa pra sekolah hingga ke alam persekolahan; kurang latihan dan
aktiviti penggalak ketika peringkat kesediaan menulis; tidak cukup latihan
motor halus dan koordinasi mata-tangan; alat tulis tidak sesuai; pengajaran
guru tidak sejajar dengan perkembangan murid
terutama pada peringkat pra menulis; sikap negatif guru terhadap murid
yang lemah dalam tulisan; tulisan guru kurang
elok untuk dicontohi murid.
Punca masalah tulisan yang
disebabkan oleh aspek pengamatan dapatdibahagikan kepada tiga iaitu:
(1) Pengamatan dan
masalah pendengaran
(2) Pengamatan dan
masalah penglihatan
(3) Kesukaran
memahami konsep
(4) Kesukaran dalam
koordinasi mata-tangan.
Masalah utama yang berpunca
daripada pengamatan pendengaran adalah
kelemahan dalam mendiskriminasi bunyi (huruf) seperti ’b’ dan’d’. Masalah ini
bukan disebabkan oleh kecacatan yang
dialami oleh pelajar. Selain itu, masalah
pendengaran yang dihadapi oleh pelajar boleh menyebabkan pelajar melakukan kesilapan
menulis perkataan yang disebut atau didengar. Antara kerosakan alat pendengaran
adalah:
a.
Pekak konduktif – tidak mendengar bunyi yang bernada rendah
b.
Pekak perseptif – tidak mendengar bunyi bernada tinggi
c.
Pekak konduktif dan perseptif – masalah bercampur aduk
d.Pekak rekrutmen – mendengar bunyi yang kuat sahaja
e.
Secretory otitis Media – masalah pendengaran yang disebabkan oleh cecair yang
menyekat getaran
·
Pengamatan dan masalah
penglihatan
Jenis kesukaran
yang disebabkan oleh pengamatan penglihatan
adalah seperti kesukaran mendiskriminasi huruf yang mempunyai ciri-ciri
persamaan bentuk, masalah pembalikan
huruf, keliru dengan bentuk huruf atau angka yang bentuknya bertentangan (
contoh: n – u,p – q, 6 – 9 ). Manakala masalah penglihatan pula menyebabkan pelajar
terpaksa mengagak tulisan yang kurang
jelas terutamanya mereka yang mengalami rabun jauh. Antara masalah penglihatan adalah seperti:
a.Hypermetrophia atau rabun jauh
b.Myopi atau rabun dekat
c.Astigmatisma, iaitu kesukaran melihat objek dengan
jelas
d.Strabismus, iaitu melihat dengan sebelah mata, dan
e.Juling
·
Kesukaran memahami kosep.
Masalah yang dihadapi
adalah seperti keliru dengan huruf besar dan huruf kecil sehingga
mencampur-adukkan huruf besar dan huruf kecil dalam perkataan, dan keliru
dengan bentuk abjad atau nombor bercetak
dengan tulisan tangan.
·
Kesukaran dalam koordinasi mata-tangan.
Masalah yang berpunca daripada koordinasi mata-tangan adalah seperti tidak dapat menulis atau menyalin huruf dengan betul, bermasalah
memegang pensel dengan betul misalnya memegang dengan lima jari atau memegang
pensel terlalu dekat dengan mata pensel, dan kesukaran menentukan kedudukan buku/kertas ketika menulis.
Sekiranya kedudukan buku terlalu jauh
tangan akan meregang, manakala jika buku terlalu
dekat kedudukannya, pergelangan tangan akan membengkok ke belakang ketika
menulis.
2.0
Instrumen yang digunakan bagi melakukan
diagnosis terhadap masalah kemahiran menulis Abdul
Zulkarnain.
Penggunaan pelbagai kaedah
pengumpulan data adalah sebahagian daripada proses triangulasi yang dapat
menghasilkan dapatan yang lebih tepat dan meyakinkan tentang sesuatu konsep
yang dikaji (Ee Ah Meng, 1990) Contohnya adalah pemerhatian (video-tapping),
nota guru dan komen, kerja pelajar, refleksi pelajar dan kerja pelajar, jurnal
pelajar, ujian, tinjauan soal selidik, temuduga (audio tape).
Pemerhatian
Aktiviti
pemerhatian dilakukan bagi mengenalpasti masalah yang dialami oleh murid
tersebut dari aspek kemahiran menulis. Saya telah membuat pemerhatian terhadap
ciri-ciri Abdul. Tambahan pula saya juga turut membuat pemerhatian terhadap
cara Abdul memegang pensel dan menyalin tulisan guru di dalam kelas. Selain
itu, saya juga turut melihat rekod kerja hasil penulisan Abdul di dalam buku
latihannya.
Temubual / soal selidik
Ee Ah Meng (1990), menyatakan bahawa terdapat tiga jenis teknik
temubual iaitu temubual formal, temubual tidak formal dan temubual terbuka. Koh
Boh Boon (1992), juga
menyatakan terdapat tiga jenis temubual iaitu temubual berstruktur, temubual
separa berstruktur dan temubual tidak berstruktur.
Temubual dan
soal selidik dijalankan secara tidak formal sahaja supaya murid tidak berasa
tertekan untuk menjawab soalan yang dikemukakan semasa temubual dan soal
selidik dijalankan. Temubual dan soal selidik telah dijalankan bagi mendapatkan
data-data yang meliputi maklumat latar belakang murid dan perkembangan diri
murid dari semasa ke semasa. Untuk menyiapkan tugasan ini, saya menjalankan
temubual bersama guru LINUS dan guru pemulihan di sekolah ini. Saya juga
semapat bertanya secara tidak lansung kepada guru kelas Abdul tentang
prestasinya dan sikapnya di dalam kelas.
Senarai semak
Senarai semak
digunakan untuk mengenalpasti dimana kelemahan murid dalam kemahiran menulis.
Senarai semak ini telah dibuat secara berperingkat mengikut peringkat yang
telah dilaksanakan. Saya telah menyediakan satu senarai semak komponen
kemahiran menulis sebelum ke sekolah kebangsaan Gual Jedok. Senarai semak ini
bertujuan untuk melihat sejauh mana tahap penguasaan adik Abdul di dalam
kemahiran menulis. Senarai semak ini saya letakkan di bahagian lampiran.
Bahan
Penggunaan
bahan amat penting dalam mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh murid
tersebut dari aspek kemahiran menulis. Saya menggunakan dua jenia bahan iaitu
lembaran kerja dan juga alat bantu mengajar berbantukan komputer. Saya
menggunakan perisian power point dan memasukkan suara dan animasi yang bergerak
dan boleh menarik minat adik Abdul untuk belajar dan menguasai kemahiran
menulis.
2.1
Masalah Kemahiran Menulis Yang
Dihadapi Oleh Abdul Zulkarnain
Rajah
2 : Masalah kemahiran menulis
a)
Guru membaca perkataan dan murid tulis.
Berikut ialah perkataan
yang dibaca oleh guru supaya Abdul mengeja dan menulis di atas sehelai kertas .
Bil Perkataan
1.
Ali -
itu
2.
Cuka -
baru
3.
Kalau
- hantu
4.
Talam
- simpan
5.
Kemarau
- halau
Perkataan tersebut
berdasarkan penggunaan vokal suku kata terbuka, tertutup, kemahiran dari aras
mudah ke aras sukar . Keputusannya, Abdul amat sukar menulis dengan betul
perkataan-perkataan itu terutamanya perkataan yang mengandungi
gabungan–gabungan 2 atau 3 suku kata. Dia keliru menggunakan huruf ‘b’
ditulis huruf ‘d’ , huruf ‘m’ pula dituis huruf ‘n’,huruf ‘I’ kecil ditulis
dengan huruf besar dan huruf ‘l’ kecil ditulis dengan huruf ‘L’
besar.Tulisannya pula kurang memuaskan iaitu boleh dibaca tetapi berbagai
bentuk saiznya . Dengan itu, Abdul menghadapi masalah yang teruk dalam membaca
dan menulis .
Perkataan
|
Kesalahan
|
Kemarau dan halau
|
sukar menullis dengan betul
perkataan-perkataan itu terutamanya perkataan yang mengandungi
gabungan–gabungan 2 atau 3 suku kata.
|
·
Baru
ditulis daru
·
Simpan
ditulis sinpan
·
Talam
ditulis taLam dan Kalau ditulis kaLau
|
keliru menggunakan huruf
·
‘b’
ditulis huruf ‘d’ ,
·
huruf
‘m’ pula ditulis huruf ‘n’
·
huruf
‘l’ kecil ditulis dengan huruf ‘L’ besar.
|
Menulis di atas kertas yang tiada
garisan, tulisan Abdul naik dari bawah ke atas.
|
Tulisannya berbagai bentuk saiz
|
Jadual
1 : Kesalahan dalam penulisan adik Abdul
Berdasarkan
daripada keputusan Ujian Diagnostik Bahasa Melayu (Tulisan) yang telah dijalankan
pada 12 Januari 2011 , Abdul telah berjaya menjawab hampir semua soalan tetapi
masih tidak mahir dalam menulis. Rekod kemajuannya, dia mendapat 22 markah
daripada 66 markah keseluruhan. Manakala menurut guru pelajaran Bahasa
Melayu, Puan Hayati , markah keputusan Ujian Formatif Bahasa Melayu,
Abdul adalah yang terendah di dalam kelasnya . Dari keputusan yang
diperolehinya, kesimpulannya pencapaian Abdul adalah lemah namun telah banyak
peningkatan dalam aspek perkembangan bahasa. Namun begitu, dia masih mempunyai
asas yang lemah dalam mengusai kemahiran berbahasa.
b) Guru
memberikan teks dan murid menyalin
Contoh teks suku kata
|
Catatan (kesalahan menyalin teks)
|
Ini lori
|
-
|
Ini lori bapa
|
‘Bapa’ ditulis ‘dapa’
|
Lori bapa biru
|
‘Bapa’ ditulis ‘baba’
|
Bapa baru beli lori
|
‘Beli’ ditulis ‘deli’
|
Saya suka lori bapa
|
-
|
Bapa bawa lori baja
|
‘Baja’ ditulis ‘baju’
|
Jadual 2 : Contoh Teks Suku Kata Yang Telah
disalin Oleh Abdul
c ) Guru menyuruh murid menulis
karangan bertajuk “saya”
Setelah menyemak karangan
yang telah dibuat oleh adik Abdul dia tidak
menggunakan bahasa yang betul dalam penulisan kerana dipengaruhi oleh dialek Kelantan
dan kurang mengenali dan menggunakan tanda baca kecuali noktah. Berikut
adalah beberapa perkataan dalam bahasa Kelantan yang telah ditulis di dalam
karangan Abdul.
Ayat yang telah ditulis
|
Kesalahan
|
Saya suka make coklat.
|
Make dalam bahasa Kelantan bermaksud
‘makan’
|
Umur saya 9 tahun 2 bule.
|
‘Bule’ dalam dialek Kelantan
bermaksud ‘bulan’
|
Saya duk di kapung lawang.
|
·
‘Duk’
dalam dialek Kelantan bermaksud tinggal
·
‘Kapung’
dalam dialek Kelantan bermaksud kampung.
|
Jadual 3 : Kesalahan penggunaan bahasa
Kelantan dalam karangan Abdul
Ayat
yang telah ditulis
|
Kesalahan
tatabahasa
|
Umur
saya 9 tahun 2 bule !
|
Penggunaan
tanda seru
|
Saya
duk, di kapung lawang
|
Penggunaan
tanda koma
|
Jadual 4 : Kesalahan penggunaan tatabahasa
Kelantan dalam karangan Abdul
2.2 Strategi bagi mengatasi
masalah kemahiran menulis mengenal dan menulis abjad
Bagi mencapai objektif ini, saya telah
merancang satu program bimbingan individu dalam tempoh saya menjalani Pengalaman berasaskan sekolah di SKGJ dengan
bantuan guru pemulihan sekolah tersebut iaitu Puan Hayati. Saya memperuntukkan
masa selama tiga jam dalam setiap sesi untuk pelaksanaan program bimbingan ini.
Ini bertujuan untuk memberi peluang agar Abdul dapat menumpukan perhatian dan
belajar asas-asas untuk mengenal abjad. Program ini diadakan dalam bilik
pemulihan khas dan dijalankan secara individu dan murid-murid pemulihan lain
tidak
terlibat. Guru besar juga turut memberi kebenaran kepada saya untuk bersama
Abdul sehingga tugasan saya selesai. Secara umumnya, aktiviti yang saya
laksanakan terbahagi kepada tiga fasa :
Fasa
pertama (kemahiran pramenulis)
·
Aktiviti
Koordinasi Mata dan Tangan / Aktiviti pergerakan Tangan dan Mata
Membentuk benda daripada plastisin, tanah
liat atau bubur kertas dan lain-lain.
Bahan: Plastisin, tanah liat, dan bubur
kertas.
Aktiviti Guru/Murid:
1. Buat satu atau dua benda daripada bahan
yang diberi sebagai contoh.
2. Berikan bahan kepada murid dan minta
mereka membentuk benda atau model yang disukainya. Minta murid menceritakan
hasil kerja mereka.
·
Aktiviti
Pergerakan Tangan dan Mata
Melakar bentuk yang sesuai dari kiri ke
kanan, dari kanan ke kiri dan dari atas ke bawah untuk membolehkan membentuk
huruf.
Bahan:Lembaran kerja, benda maujud (cawan,
air), kertas pendua yang mengandungi perjalanan atau arah yang dibuat dengan
garisan putus-putus.
Aktiviti Murid:
Murid memegang cawan plastik yang penuh
dengan air dengan tangan kanan dan menggerak-gerakkan tangan kanan mereka ke
kiri ke kanan dan sebaliknya. Teknik memegang cawan dipelbagaikan .
Aktiviti
seterusnya adalah seperti di bawah
·
Melukis
semula gambar yang diberi.
·
Melukis
huruf-huruf di awan.
·
Menyambung
titik-titik.
Fasa
kedua ( peringkat mekanis)
1. Memperkenalkan
abjad kecil dan besar seperti di bawah dan mengulanginya :
Aktiviti
awal adalah tertumpu kepada menulis huruf-huruf secara bebas di atas kertas
kosong, kertas petak dan kertas garis tiga.
1. Pada
peringkat ini saya menekankan cara memegang pensel yang betul iaitu posisikan
pensil pada lekukan jari tengah dan
diantara jari telunjuk dan ibu jari. Gunakan Ibu jari dan telunjuk untuk
menggenggam pensil. Pastikan posisi genggaman pensil betul saat menorehkan
pensil diatas kertas. Saya juga memastikan posisi tubuh Abdul
tegak tetapi tidak kaku saat menulis. Hal ini dapat membantunya menggenggam pensil dengan betul.
2. Abdul
menulis abjad yang betul seperti yang ditunjukkan pada rajah 3 dan 4 yang
terdiri daripada abjad dan arahan pergerakan berikut.
A:
tarik, tarik, tolak
B:
tarik, separuh bulat, separuh bulat
C:
separuh bulat
Rajah
4 : Mengajar cara penulisan huruf kecil
yang betul
- Isi tempat kosong dengan suku kata yang
betul berdasarkan gambar.
- Mengisi
tempat kosong dengan perkataan yang betul.
- Salin semula ayat ringkas yang diberi
oleh guru.
Fasa
ketiga (peringkat pelahiran)
Di
fasa ketiga saya telah membuat persembahan power point dan menggunakan kaedah
pelbagai deria VAKT. Kaedah VAKT adalah
kaedah yang mengunakan kaedah VAKT (visual,
auditori, kinestatik, tektil)
Antara langkah-langkah yang saya gunakan untuk adik Abdul belajar huruf
melalui kaedah VAKt, murid perlu :
1. Melihat
huruf (visual )
2. Mendengar
guru menyebut huruf (Audio)
3. Menyebut
huruf (Audio)
4. Mendengar
huruf yang disebut dengan perkataan dan
bunyi (Audio)
5. Merasa
pergerakan otot semasa membuat surihan (Kinestatik)
6. Merasa
permukaan huruf dgn hujung jari (Tektil)
7. Melihat
pergerakan tangan membuat huruf-huruf dengan menggunakan tali (visual)
Antara aktiviti yang
terkandung dalam persembahan power point tersebut adalah :
- Mengisi tempat kosong dalam karangan yang disediakan.
- Lengkapkan cerita di bawah, kemudian
tulis semula dalam bentuk perenggan
- Membaca cerita.
2.3 Kelebihan Penggunaan
Bahan Bantu Mengajar Dan Kaedah Pelbagai Deria Dalam Pengajaran Kemahiran
Menulis Bagi Adik Abdul.
Semasa menjalankan ketiga-tiga aktiviti ini,
adik Abdul yang pada kebiasaannya malas
dan tidak berminat untuk belajar menjadi tekun untuk belajar. Saya berasa
sangat seronok dan saya berpendapat jika guru pemulihan dapat mengaplikasikan
kaedah ini dalam pengajaran mereka, pastinya minat murid-murid untuk hadir ke
sekolah dan belajar akan meningkat.
Selain itu, alat bantu mengajar juga memainkan peranan
penting dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Setiap pengajaran yang
telah dirancang oleh guru bermula dari ‘set induksi’ sehinggalah ke penutupnya,
seharusnya guru menyediakan alat bantu mengajar atau media yang paling berkesan
supaya objektif pengajaran tercapai (Yahya
Othman ,2005). Bahan bantu mengajar yang saya gunakan di dalam tugasan ini terbahagi kepada dua, iaitu bahan elektronik
dan bukan elektronik. Antara bahan bantu mengajar yang digunakan oleh adalah komputer, LCD projector, powerpoint
dan kertas lembaran kerja. Saya sangat gembira kerana berpeluang untuk membuat
dan membina sendiri bahan bantu mengajar dalam tugasan ini. Saya telah
menyediakan interaktif power point, dimana murid hanya perlu klik pada pautan
yang telah disediakan untuk mendengar lagu dan melihat teks bacaan. pantun.
Namun, saya rasa sedih kerana masa yang tidak
mencukupi. Hanya empat hari sahaja bersama Abdul dan saya tidak dapat membantunya
untuk menguasai kemahiran menulis sehingga mahir. Tetapi, Puan Hayati
memberitahu beliau akan sentiasa membuat
latih tubi kepada adik Abdul memandangkan kekangan masa yang hanya seminggu
yang saya gunakan untuk melaksanakan intervensi kepada adik Abdul tidak
mencukupi. Saya sanyat berterima kasih kepada puan Hayati, kerana bagi saya latih
tubi perlu dilaksanakan bagi meningkatkan daya ingatan Abdul dan membantu Abdul
menguasai kemahiran menulis dengan baik.
Tambahan pula, mengenalpasti persekitaran pembelajaran
dan memahami bagaimana pelajar belajar akan membantu guru untuk memudahkan
pembelajaran dan merancang kurikulum yang dapat mencapai hasil pembelajaran (Salhah Abdullah , 2009). Faktor yang perlu ditekankan adalah bagaimana
pelajar belajar dan minat mereka. Seperti yang dikatakan oleh Che Zanariah Che
Hassan & Fadzilah Abd Rahman ( 2011), mengetahui bagaimana pelajar belajar
merupakan aspek pedagogi yang penting dan membantu bukan sahaja memperbaiki
kemahiran pembelajaran pelajar tetapi juga memperbaiki pengajaran guru. Justeru,
pendekatan pembelajaran perlu dipertimbangkan dalam reka bentuk kurikulum serta sistem
penilaian yang diaplikasikan untuk mata pelajaran bahasa melayu.
Sebaik-baiknya, perlaksanaan kurikulum adalah selaras dengan pendekatan,
strategi, kaedah dan teknik pembelajaran pelajar yang dapat memberi hasil
pembelajaran yang cemerlang.
Menurut puan Hayati selaku guru pembimbing
saya, terdapat banyak kebaikan yang dapat diperolehi dalam menggunakan kaedah
VAK dalam pengajaran dan pembelajaran terhadap adik Abdul antaranya adalah meningkatkan tumpuan Abdul terhadap
tugasan menulis, meningkatkan kesedaran kendiri, memperbaiki interaksi sosial dan
komunikasi, meningkatkan manipulasi dan eksplorasi terhadap bahan
ransangan, meningkatkan daya mengadaptasi dalam pelbagai persekitaran,
membina tingkah
laku positif, membina keseronokan dan membantu adik Abdul memahami dan
mengingati huruf dan dapat membezakan huruf-huruf.
Secara keseluruhannya, tugasan kerja kursus pendek
PKP3108 ini telah memberikan banyak
faedah kepada saya dan membuatkan saya lebih mencintai profesion yang mulia ini
serta menambahkan lagi semangat saya untuk menjadi seorang guru pemulihan yang
berkualiti bagi membantu murid-murid yang tidak dapat menguasai kemahiran
membaca, menulis dan mengira. Namun, tidak saya nafikan bahawa saya telah
melalui pelbagai masalah semasa menyediakan kerja kursus ini, namun syukurlah, segalanya berjaya dilakukan dengan
baik. Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada
Dr. Rozana dan guru pemulihan SKGJ yang tidak jemu membantu, mendidik
dan mengajar saya serta semua sahabat-sahabat yang sudi
membantu saya dalam menyiapkan tugasan kerja kursus pendek ini.