3.0 Menghuraikan Langkah-langkah
pengajaran kemahiran membaca berdasarkan kaedah dan pendekatan berikut :
a)
Kaedah
Pandang Sebut.
Menggunakan
bahan bantu mengajar
|
Rajah 1: langkah
pengajaran kaedah pandang dan sebut
Menurut Normah Abdullah, Mat Nor Hussin & Marzukhi
Nyak Abdullah (1983), melalui kaedah pandang sebut perkataan diperkenalkan
kepada murid-murid dengan menggunakan kad-kad perkataan. Semasa kad diimbaskan,
murid-murid menyebut perkataan-perkataan itu beberapa kali. Perkara yang
dipandang ialah gambar objek yang terdapat pada bahan bantu belajar dan
yang disebut ialah perkataan pada bahan yang ditunjukkan. Zamri Mahamod &
Mohamed Amin Embi ( 2005), kaedah ini dinamakan kaedah seluruh perkataan kerana
pelajaran dimulakan dengan memperkenalkan
perkataan dan bukannya huruf atau suku kata. Kamaruddin Hj Husin (1988), kaedah
ini dinamakan juga kaedah pandang dan sebut kerana aktiviti utamanya ialah
memandang dan menyebut.
Langkah-langkah
pengajaran kaedah pandang sebut :
1. Menyebut perkataan
Kaedah ini dikenali
sebagai kaedah perkataan. Murid –murid mengecam dan mengenal perkataan dengan
memandang keseluruhannya.Setelahperkataan dicam, perkataan tersebut tidak dibunyikan dan dieja tetapi terus
disebut. Pada peringkat permulaan, perkataan-perkataan yang disampaikan
mengikut kaeadahini disertakan dengangambar.
2. Mencerakinkan
perkataan
Kaedah ini
dikenali sebagai kaedah rangkai kata.Cara ini ialah satu cara
yang berlainan atau berlawan prinsipnya dengan cara menyebut perkataan. Cara
ini berdasarkan prinsip analisa atau cerakin atau dengan perkataan lain
mencerai-ceraikansatu bahagian yang besar kepada bahagian-bahagian yang kecil.
3. Membina
dan membaca ayat
Kaedah
ini juga dikenal sebagai kaedah ayat. Kanak-kanak diperkenalkan dengan
ayat-ayat yang pendek dan mudah setelah beberapa perkataan
dikuasainya. Kemudian, mereka diminta mengecam terus dengan tidak mengeja
satu-satu perkataan yang terkandung di dalamnya. Setelah mengecam, kanak-kanak diminta
terus membaca. Pada peringkat ini guru seharusnya membuat pengulangan serta
latih tubi perlu diperbanyakkan.
4. Menggunakan
bahan bantu belajar untuk melaksanakan kaedah pandang dan sebut
a. Kad
perkataan atau huruf.
Guru menampal kad huruf atau perkataan
dan menyebut nama huruf atau memcaba
perkataan dan murid dikehendaki untuk mengikut sebutan guru. Apabila sudah
mahir, guru menyebut bunyi huruf dan murid mengikutnya
b. Kad
gambar
Guru menunjukkan kad gambar dan murid
menyatakan nama objek tersebut. kemudian guru memperkenalkan kad perkataan berdasarkan gambar. Apabila sudah mahir, guru
menyuruh murid memadankan kad gambar dan kad perkataan.
c. Kad
suku kata
Guru menunjukkan kad suku kata terbuka
terlebih dahulu. Apabila murid sudah mahir, guru menggunakan kad suku kata
tertutup dan diikuti oleh diftong dan digraf.
Kelebihan
Kaedah Pandang Sebut
Kebaikan Kaedah Pandang Sebut.
|
Murid tidak perlu belajar mengeja
perkataan dahulu maka masa dapat dijimatkan.
|
Murid dapat memahami maksud perkataan semasa menyebutnya.
|
Kaedah ini merupakan kaedah terpantas
untuk mempelajari kemahiran membaca
|
Rajah 2 :
Kebaikan kaedah pandang sebut
Kesimpulannya, melalui
kaedah ini guru lebih mudah untuk mengajar murid-murid degan menggunakan
kad-kad imbasan. Pola-pola sukukata
ditulis di atas kad-kad imbasan dan diimbaskan kepada kanak-kanak.
Setiap perkataan ditulis di atas kad-kad manila yang dipotong kecil dan
diimbaskan kepada kanak-kanak dengan cepat. Rasionalnya,kanak-kanak dikatakan
mempunyai ingatan jangka panjang dengan bantuan gambar.
(b) Kaedah Abjad
Rajah 3 :
Langkah Pengajaran Kaedah Abjad
Menurut Normah Abdullah, Mat Nor Hussin & Marzukhi
Nyak Abdullah (1983), kaedah ini merupakan kaedah yang tertua dijalankan
semenjak kerajaan Greek dan Rom. Ianya
juga dikenali sebagai kaedah klasik dimana kaedah abjad ini adalah sangat
popular digunakan oleh guru pada peringkat permulaan mengajar membaca kepada
murid-murid. Zamri Mahamod & Mohamed Amin Embi ( 2005) menyatakan kaedah
abjad ini lebih mementingkan pada pengenalan nama-nama huruf dan bunyi
huruf-huruf itu.
Langkah-langkah
pengajaran kaedah abjad :
1. Pengenalan
Abjad
a.
Murid diperkenalkan dengan kesemua 26 huruf.
b.
Murid diajar nama huruf secara teratur dalam abjad : a b c .... x y z.
c.
Rancangan pelajaran harian bermula dengan a hingga z.
d.Latihan
menulis dan pengecaman abjad dilaksanakan dan murid perlu menghafal setiap lambang abjad.
e. Setelah murid-murid
menghafal nama abjad, bunyi-bunyi
huruf akan diajar kepada murid.
f.
Murid akan diajar dengan huruf kecil dahulu seterusnya barulah diikuti dengan huruf besar.
g.
Latihan menulis huruf kecil dan huruf besar.
h.
Latihan memadankan huruf kecil dan huruf besar.
i.
Murid diperkenalkan dengan permulaan
perkataan bermula dengan sesuatu bunyi huruf vokal seperti contoh berikut : ayam, api, adik, awan
j.
Seterusnya murid diperkenalkan dengan permulaan perkataan bermula dengan huruf konsonan seperti contoh
berikut :
·
Bola
·
Buku
·
Batu
·
Besi
Langkah
ini adalah sebagai usaha untuk memperkenalkan kepada murid hubungan antara
bunyi huruf dan perkataan.
2. Penggabungan
bunyi vokal dan konsonan
Setelah
murid-murid menguasai bunyi huruf dan hubungan antara bunyihuruf dan perkataan,
murid diajar membentuk dan membaca sukukata. Contohnya seperti berikut:
·
ba be bi bo bu
·
ca ce ci co cu hingga ke
huruf za ze zi zo zu
3. Membentuk
perkataan mudah
Murid
diajar mencantumkan suku kata dengan sukukata.
Contoh seperti di bawah :
·
Bu bu
·
Ba ba
4. Seterusnya,
murid akan diajar kemahiran mengeja
perkataan-perkataan mudah.
Contoh:
baju , saya , dadu
5. Membentuk
Ayat Mudah
Seterusnya
murid dibimbing mengenal untuk membentuk ayat mudah. Contohnya seperti di bawah
:
·
Bibi buka buku
Keburukan kaedah abjad
|
Murid-murid tidak dapat menggunakan kemahiran
membaca dalam Bahasa Malaysia dalam Bahasa Inggeris
|
Murid-murid terpaksa menghafal perkataan Inggeris
dari segi ejaan
dan sebutannya
|
Kanak-kanak tidak menguasai kesemua bunyi abjad,
menegaskan hafalan yang agak kurang bermakna
|
·
Bibi baca buku
·
Buku Bibi baru
Murid selanjutnya
diperkenalkan dengan rangkai kata, ayat dan seterusnya diajar membaca.
Rajah
4 : Keburukan kaedah abjad
Kelebihan
kaedah abjad
Kelebihan Kaedah Abjad.
|
Terdiri daripada suku kata
yang hampir tetap bunyinya dalam sistem bahasa Melayu.
|
Setelah mengenal huruf dan
membunyikan vokal konsonan dengan baik, murid dapat membaca perkataan baharu.
|
Kemahiran asas dan binaan
yang kukuh dalam aktiviti asas membaca.
|
Murid-murid dapat mencapai
tahap kecekapan yang tinggi dalam kemahiran membaca.
|
Rajah 5 : Kelebihan kaedah abjad
Rajah
6 : Langkah pengajaran pendekatan binaan
Menurut Normah
Abdullah, Mat Nor Hussin & Marzukhi Nyak Abdullah (1983), dalam pembelajaran bahasa, murid
akan belajar secara beransur-ansur daripada peringkat yang lebih mudah kepada
yang kompleks. Hal ini bertujuan bagi memudahkan murid memahami apa yang telah
dipelajari secara berstruktur dan menyeluruh.
Dalam pendekatan binaan, murid-murid
akan diajar dengan cara atau kaedah dalam membaca abjad, seterusnya suku
kata,perkataan, frasa, ayat sehingga mereka boleh memahami maksud yang tersirat
dan tersurat di dalam pembacaan.
d) Pendekatan Cerakinkan
Menurut Kamaruddin Hj Husin (1988), pendekatan cerakinkan
adalah pendekatan mencerai-ceraikan satu bahagian yang besar kepada bahagian-bahagian
yang kecil. Pendekatan ini menghasilkan kaedah pandang dan sebut . Pendekatan
ini pula bertujuan agar murid dapat mengeja dan membaca huruf, suku kata,
perkataan dan ayat dengan baik. Maka daripada sebuah ayat lengkap, guru akan
mencerakinkan kepada beberapa perkataan bagi memudahkan murid untuk membaca.
Rajah 7 : Langkah pengajaran pendekatan
cerakinkan
Langkah-langkah
pengajaran pendekatan cerakinkan adalah :
1. Pengajaran
bacaan ini dimulakan dengan memperkenalkan ayat kepada murid-murid kemudian
ayat itu dicerakinkan kepada perkataan-perkataan, daripada perkataan dipecahkan
kepada suku kata dan seterusnya huruf-huruf.
Contoh
:
Ayat
: buku saya tebal
Perkataan-perkataan
: “buku”, “saya”, “tebal”
Suku
kata : “bu + ku”, “sa + ya”, “te + bal”
Huruf-huruf
: “b”, “u”, “k”, “u”, “s”, “a”, “y”, “a”, “t”, “e”, “b”, “a”, “l”
2. Empat
peringkat latihan yang boleh diberikan guru kepada murid-murid adalah :
·
Latihan menyebut perkataan
·
Latihan memisah perkataan
kepada suku kata
·
Latihan membina dan menyebut
semula perkataan yang sama
·
Latihan membina dan membaca
ayat sempurna.