contoh RPI & RPH


Soalan 2 : Merancang Dan Membina Rancangan Pendidikan Individu (RPI) Dan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) Bagi Kemahiran Menulis.

 

a) Rancangan Pengajaran Individu

Nama :

Tahun :

Kelemahan Dan  Masalah Yang Dihadapi : ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Bil 
Kemahiran
V
Objektif Pengajaran
Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran
Tarikh Mula
Tarikh Capai
Catatan Penilaian
1
Huruf-huruf kecil a-z
 
Kenal huruf dan kedudukan huruf
 
 
 
 
2
Huruf besar A-Z
 
Kenal huruf dan kedudukan serta dapat membezakan huruf besar dan huruf kecil.
 
 
 
 
3
Huruf vokal a,e,I,o,u e-taling/pepet
 
Kenal vokal, boleh sebut, bunyikan dan bezakan huruf vokal dan konsonan
 
 
 
 
4
Suku kata kv
 
Kenal huruf konsonan (k) dan huruf vokal (v), menyebut dan membunyikan serta dapat menulis
 
 
 
 
5
Perkataan kv+kv
 
Kenal apa itu kv+kv, kenal perkataan kv+kv, boleh membaca, boleh mengeja dan membina ayat
 
 
 
 
6
Perkataan dua suku kata v+kv
 
Kenal perkataan dua suku kata v+kv, membina ayat, menulis perkataan, membaca ayat  mudah.
 
 
 
 
7
Perkataan kv+kv+kv
 
Kenal perkataan dua suku kata kv+kv+kv, membina ayat, menulis perkataan, membaca ayat  mudah.
 
 
 
 
8
Perkataan kvk
 
Kenal perkataan dua suku kata kvk, membina ayat, menulis perkataan, membaca ayat  mudah.
 
 
 
 
9
 
Suku kata
 kvk
 
 
 
 
 
 
10
 
Perkataan
v+kvk
 
 
 
 
 
 
11
 
Perkataan
 kv+kvk
 
 
 
 
 
 
12
 
Perkataan
kvk+kv
 
 
 
 
 
 
13
 
Perkataan
kvk+kvk
 
 
 
 
 
 
14
 
Perkataan
kv+kv+kvk
 
 
 
 
 
 
 
 
15
 
Perkataan kvk+kv+kvk
 
 
 
 
 
 
 
16
 
Perkataan
 kvkk
 
 
 
 
 
 
 
17
 
Suku kata
kvkk
 
 
 
 
 
 
 
18
 
Perkataan kv+kvkk
 
 
 
 
 
 
 
19
 
Perkataan
 v+kvkk
 
 
 
 
 
 
 
20
 
Perkataan
kvk+kvkk
 
 
 
 
 
 
 
21
 
Perkataan
kvkk+kv
 
 
 
 
 
 
 
22
Perkataan
kvkk+kvk
 
 
 
 
 
 
23
Perkataan
kvkk+kvkk
 
 
 
 
 
 
24
Perkataan
kv+kv+kvkk
 
 
 
 
 
 
25
Perkataan
kv+kvk+kvkk
 
 
 
 
 
 
26
Perkataan
kvk+kv+kvkk
 
 
 
 
 
 
27
Perkataan
kvkk+kv+kvk
 
 
 
 
 
 
28
Perkataan
kv+kvkk+kvk
 
 
 
 
 
 
29
Perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding
 
 
 
 
 
 
30
Perkataan yang melibatkan huruf digraf (konsonan bergabung)
 
 
 
 
 
 
 
31
Membaca dan membina ayat  mudah
 
 
 
 
 
 
32
Bacaan dan pemahaman
 
 
 
 
 
 

 

 

TANDATANGAN IBU BAPA/PENJAGA                          TARIKH BERSIDANG

 

 

______________________________                             AWAL :

 

NAMA :

 

 

TANDATANGAN GURU

 

_______________________________

NAMA :

 

TANDATANGAN IBU BAPA/PENJAGA                          TARIKH BERSIDANG

 

 

______________________________                             AKHIR :

 

NAMA :

 

 

TANDATANGAN GURU

 

_______________________________

NAMA :

b) Rancangan Pengajaran Harian

 

Rancangan Pengajaran Harian Tahun 1 Elit

Sekolah Kebangsaan Lawang

 

Tarikh                        : 29 May 2012

Hari                             : Isnin

Masa                          :3 Dan 4 (08.00-09.00 Pagi)

Tahun                                    :1 Elit

Bil. Murid                   : 11  Lelaki 13 Perempuan

Mata Pelajaran         : Bahasa Melayu Sekolah Rendah

Tema                         : Diri saya

Tajuk                         : Kenali saya

 

 

Standard Kandungan :

 

2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.

 

Standard Pembelajaran :

 

2.1.1 Membaca bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang

betul

 

2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.

 

SDK : 1.1.1, 1.1.2, 2.1.2,.2.1.3,, 3.1.2, 4.1.2

 

Objektif : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran :

1.    Membaca bentuk abjad dengan betul dan tepat.

2.    Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan betul.

3.    Sekurang-kurangnya 75 peratus murid dapat menulis  bentuk-bentuk abjad dan membunyikan huruf  vokal dengan sebutan yang betul  setelah mendapat bimbingan daripada guru.

 

Sistem Bahasa :  mengenal huruf konsonan dan vokal serta dapat membentuk perkataan kv+kv

Pengisian Kurikulum :

a)    Penerapan ilmu : Moral

b)    Penerapan nilai : Baik hati,  semangat bermasyarakat , rasional

 

c)    Kemahiran bernilai tambah (KBT) :

 

                      I.        Kemahiran Berfikir                          : Menjana idea dan mencari maklumat.

                    II.        Kemahiran Belajar Cara Belajar   : Kemahiran membaca dan menginterpretasikan isi.

                   III.        Pembelajaran Kontekstual             : Mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman harian murid

                  IV.        Kecerdasan Pelbagai                      : Kecerdasan kinestatik, kecerdasan intrapersonal, kecerdasan visual 

                                                         linguistik.

Bahan bantu mengajar : Gambar, pensel, warna, blok huruf dan roda suku kata.

Pengetahuan sedia ada :. Murid sudah mengenali diri sendiri dari aspek makanan kegemaran,umur,rancangan kegemaran.

 

Nilai Murni : Sayang kepada diri sendiri,keluarga,bangsa dan negara.

 

 

 
Langkah/Masa
 
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
 
Fasa.SDK/Catatan
 
Set induksi
 
5 minit
 
1.    Murid ditunjukkan buah duku.
2.    Murid juga ditunjukkan sebotol budu.
3.    Guru bertanya beberapa soalan.
·         Contoh soalan
a)    Ini Buah apa?
b)    Bolehkah kamu makan buah ini?
c)    Di mana kamu boleh dapat buah ini? (dengar respon murid)
d)    Apakah yang ada dalam botol itu? (dengar respon murid)
e)    Guru mengeluarkan kad perkataan dan murid mengeja dengan sebutan yang betul
 
 
 
1.1.2.Memupuk pemerhatian kepada objek,perkataan,ayat atau teks secara menyeluruh.
 
 
 
Langkah 1
 
1.    Murid bercerita secara lisan tentang diri sendiri dan buah yang digemari.
2.    Contoh Petikan
·         Nama saya Najmi,
·         Saya suka makan buah duku.
·         Cita-cita saya ingin jadi guru.
3.    .Mempamerkan huruf vokal dan konsonan.
·         huruf b
·         huruf d
·         huruf u
4.    Murid menyebut huruf yang dipamerkan
·         Bersama guru
·         Murid sebut secara beramai-raman
·         Murid sebut secara berkumpulan
·         Guru menjemput seorang murid untuk menyebut dan murid lain mengikut apa yang disebut oleh murid tersebut.
·         Guru memilih beberapa orang murid dan mengambil huruf secara rawak dan bertanya apakan huruf tersebut.
5.     Murid menulis huruf di papan hitam
6.    Murid menulis di dalam lembaran kerja yang telah disediakan oleh guru.
 
 
 
 
 
 
 
2.1 Penjanaan idea
2.1.2 Menghasilkan idea secara berterusan
2.1.3 Menghasilkan idea yang bermakna.
 
 
 
Langkah 2
 
1.    Murid mengeja DUKU dan mengrekakan tangan membentuk huruf D
2.    Guru menyebut suku kata du dan diikuti oleh murid.
3.    Guru menyebut suku kata ku dan diikuti oleh murid.
4.    Aktiviti  simulasi dalam kelas
·         Seorang murid memegang suku kata du
·         Seorang lagi memegang suku kata ku
·         Kedua-duanya mencatumkan suku kata
·         Murid lain menyebut suku kata yang digabungkan itu dengan betul dan tepat
5.    Guru memberi pujian kepada murid yang terlibat dalam simulasi itu.
6.    Mengeja duku dengan spontan dan menyebut suku kata pertama/kedua.
 
 
 
1.
 
 
 
 
Penambahbaikan.
3.1.2 Mengubah suai idea.
 
 
 
Langkah 3
 
 
1.    Beberapa orang murid di minta untuk menyambung suku kata di papan hitam
2.    Murid membaca beberapa ayat mudah yang ditulis oleh guru.
           Contoh Ayat.
·         Saya ada duku
·         Saya ada duku tiga kilo
·         Saya suka budu
·         Ibu beli budu
·         Murid membaca ayat secara individu.
·         Murid menulis ayat mudah dalam buku garis 4.
 
3.    Guru membimbing murid menulis dengan teknik yang betul
 
 
 
 
4. 4.1 Perlaksanaan
4.1.2 Menyusun idea secara tersusun dan mudah difahami
 
 
Penutup
 
1.    Murid mengeja perkataan budu dan duku secara beramai-ramai dalam kelas
2.    Guru menerangkan  khasiat  buah duku
3.    Guru bercerita mengenai budu.
4.    Guru dan murid bersoal jawab tentang topik yang diajarkan.

 

 

Catatan Refleksi Guru Pelatih :

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Komen pensyarah :

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Penilaian SWOT

Strength (Kekuatan)
 
 
 
 
Weakness (Kelemahan)
Oppurtunity (Peluang)
 
 
 
Threats (Ancaman)